صمد بهرنگی آن‌گونه که بود

نگاهی متفاوت به آثار و آراء صمد بهرنگی
محمدرضا سرشار در کتاب صمد بهرنگی آن‌گونه که بود، نگاهی متفاوت به آثار و آراء صمد بهرنگی انداخته است و در تلاش است تا او را از زوایا و جنبه‌هایی مورد بررسی قرار دهد که تا به حال دیده نشده است. این اثر ..ادامه
  • قیمت: 30,000 تومان
    + -

توضیحات و مشخصات

محمدرضا سرشار در کتاب صمد بهرنگی آن‌گونه که بود، نگاهی متفاوت به آثار و آراء صمد بهرنگی انداخته است و در تلاش است تا او را از زوایا و جنبه‌هایی مورد بررسی قرار دهد که تا به حال دیده نشده است. این اثر را انتشارات سوره مهر منتشر کرده است. 

بریده‌ای از کتاب صمد بهرنگی آن‌گونه که بود

. دادن آموزشهای غلط: کارگرها کار می‌کنند اما همه منفعتش را حاجی برمی‌دارد و فقط یک کمی به خود آنها می‌دهد. پس حالا که ثروت حاجی مال خودش نیست، برای من حلال است. (همان؛ ص ۱۵۱) این در حالی است که او خودش نه در گذشته کارگر حاجی بوده و نه در حال حاضر؛ که مثلاً بتوان توجیه کرد: حق خودش را برمی‌دارد. پولاد دل و جرئتی پیدا کرد و گفت: اگر غلطی بکند همه باغ را آتش می‌زنیم. صاحبعلی با مشت زد به سینه لخت و آفتاب سوخته‌اش و گفت: این تن بمیرد اگر بگذارم آب خوش از گلویش پایین برود. آتش می‌زنیم و فرار می‌کنیم. (همان؛ ص ۲۶۸) صاحبعلی گفت: زمین مال کسی است که آن را می‌کارد. این یک تکه زمین که ما درخت کاشته‌ایم مال ماست. (همان) درست است که حتی در اسلام هم داریم اَلزِّرْعُ لِلزّارِع وَ لَوْ کانَ غاصِباً، اما این در مورد زمینهای بلااستفاده مانده است. در حالی که این دو نفر رفته‌اند تکه‌ای از زمین یک باغ دایر را گرفته‌اند و بدون اجازه، در آن درخت کاشته‌اند و (فعلاً با آن جنبه کلیِ حق یا ناحق بودنِ تصاحبِ کل آن زمینها توسط اربابْ کاری نداریم. چون در داستان هم بحثِ اصلی و عمده، روی این موضوع نیست.) او تخیّلی بی‌مانند، قدرتی در ساختن و پرداختن داستانها داشت.

مشخصات

  • شابک:

    9786000303150

  • قطع:

    رقعی

  • تعداد صفحه:

    199

  • سال انتشار شمسی:

    1398

  • نویسنده:

    محمدرضا سرشار،

پدیدآورندگان

ثبت نظر و نظرات

ورود / ثبت‌نام
لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:
برگشت
کد تایید را وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد