بررسی و تحلیل موسیقی کلاسیک در قزوین

از دوران صفوی تا اواخر قاجار
کتاب حاضر مطالعه‌ای است درباره‌ی بخشی از تاریخ موسیقی قزوین که بخشی از پایان‌نامه‌ی دوره‌ی دکترای نگارنده را (با تغییراتی در ساختار نوشتاری) دربر می‌گیرد. این اثر به درخواست ریاست حوزه‌ی هنری سازمان ت..ادامه

توضیحات و مشخصات

کتاب حاضر مطالعه‌ای است درباره‌ی بخشی از تاریخ موسیقی قزوین که بخشی از پایان‌نامه‌ی دوره‌ی دکترای نگارنده را (با تغییراتی در ساختار نوشتاری) دربر می‌گیرد. این اثر به درخواست ریاست حوزه‌ی هنری سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین، جناب آقای محمد کرم‌اللهی، و همکاری معاون محترم ایشان، سرکار خانم زهره ترکمن، تألیف شد. در این اثر، […]

کتاب حاضر مطالعه‌ای است درباره‌ی بخشی از تاریخ موسیقی قزوین که بخشی از پایان‌نامه‌ی دوره‌ی دکترای نگارنده را (با تغییراتی در ساختار نوشتاری) دربر می‌گیرد. این اثر به درخواست ریاست حوزه‌ی هنری سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین، جناب آقای محمد کرم‌اللهی، و همکاری معاون محترم ایشان، سرکار خانم زهره ترکمن، تألیف شد. در این اثر، تلاش شده، به دور از گرایش‌های ناسیونالیستی (عاملی که متأسفانه گاه در تحقیقات امروز مشاهده می‌شود)، تحولات موسیقی قزوین بررسی و تصویر روشنی از این تحولات ارائه شود.

در این تحقیق، وضعیت موسیقی کلاسیک در قزوین، از دوران صفوی تا انتهای دوران پهلوی، بررسی می‌شود. روش تحقیق مبتنی بر تحلیل محتوا با استفاده از اسناد کتابخانه‌ای و مصاحبه است. دوران ذکرشده را می‌توان به دو صورت‌بندی تقسیم کرد. صورت‌بندی نخستین، بر اساس گفتمان‌های دو نیروی مهم اجتماعی متأثر از مذهب تشیع دوازده‌امامی انجام شد. وضعیت موسیقی در نگرش و رفتارهای اجتماعی این صورت‌بندی در محدوده‌ی احتیاط یا ممنوعیت قرار داشت. ممانعت برای لایه‌های برتر اجتماعی کمتر و برای دیگر سطوح اجتماعی بیشتر بود. پارادایم مذکور در شأن اجتماعی اهل موسیقی، طبقه‌بندی اجتماعی، کارکرد موسیقی آوازی و سازی و نظام تئوریک تأثیرات ژرفی را بر جای گذاشت. موسیقی قزوین، در دوران پایتختی و رواج تعزیه در دوران ناصری، از روند دینامیکی برخوردار بود.

با شکل‌گیری جنبش مشروطه و تمایل برخی از جریانات این جنبش به مدرن شدن (با تمایل غربی) صورت‌بندی دیگری شکل گرفت. در این صورت‌بندی موسیقی دیگر در گفتمان محدودیت یا ممنوعیت‌های حکومتی قرار نداشت. در نگرش و رفتارهای اجتماعی، روند دیگری در حال شکل‌گیری بود که تأثیرات تدریجی آن بر حیات موسیقایی دوران نیز مشهود بود.

مشخصات

  • شابک:

    9786001755156

  • تعداد صفحه:

    432

  • سال انتشار شمسی:

    1392

  • نویسنده:

    سید حسین میثمی،

پدیدآورندگان

  • سید حسین میثمی

    نویسنده یا مولف کتاب بررسی و تحلیل موسیقی کلاسیک در قزوین

ثبت نظر و نظرات

ورود / ثبت‌نام
لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:
برگشت
کد تایید را وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد