محسن الهامیان

  • نویسنده

سال تولد: 1327

محسن الهامیان در سال ۱۳۲۷ در تهران متولد شد. او پس از دوران دبیرستان و اخذ دیپلم ریاضی و پشت سر گذاشتن دوره خدمت سربازی در یک شرکت خصوصی به عنوان کمک حسابدار استخدام می‌شود. از درآمد حاصل از کار در آن شرکت یک ساز پیانو تهیه می‌کند.
اولین استاد او در پیانو «اردشیر روحانی» بوده‌است که به پیشنهاد او وارد هنرستان موسیقی شبانه می‌شود. وی پس از ۱۸ ماه آموختن پیانو، در سال ۱۳۵۲ در کنکور موسیقی دانشکده هنرهای زیبا شرکت کرده و پذیرفته می‌شود. از آن پس فراگیری پیانو را نزد «لوست مارتیروسیان» پی می‌گیرد. از دیگر استادان او در دانشگاه می‌توان به «محمدتقی مسعودیه»، «مصطفی کمال پورتراب» «هوشنگ استوار»اشاره نمود.
او دروس نظری موسیقی مانند: هارمونی، هارمونی پراتیک، کنترپوان و … به صورت خود آموخته و با ممارست خود از روی کتاب‌های نظری موسیقی مانند: «هارمونی تئودور دوبوا»، «کنترپوان کروبینی»، «فوگ آندره ژدالژ»، «ارکستراسیون کوکلن» و … آموخته‌است.
او در سال ۱۳۵۶ در مقطع لیسانس از دانشکده هنرهای زیبا فارغ‌التحصیل و برای ادامه تحصیل راهی استراسبورگ شد اما با توجه به شرایط ایران همزمان با انقلاب، به ایران بازگشت. او در سال ۱۳۶۲ همکاری با هنرستان عالی موسیقی را آغاز کرد. محسن الهامیان علاوه بر ترجمه‌ها و تالیفات بسیاری که در موسیقی انجام داده، به تدریس در دانشگاه و مراکز آموزش موسیقی مشغول است.

او همچنین اهنگسازی و تنظیم آثار بسیاری رادر فرم های مختلف موسیقی در کارنامه هنری خود دارد. تالیفات و ترجمه های محسن الهامیان که به بیش از 43 عنوان کتاب میرسد بخش بزرگی از دانستنیها و علم موسیقی در ایران را در خود جای داده است. بیش از پنجاه سال خدمات او در زمینه موسیقی بر هیچ یک از اهالی موسیقی ایران پوشیده نیست.

در تاریخ ۴ آذر ۱۳۹۶ در آیین سومین «سال نوای موسیقی ایران» از «محسن الهامیان» تقدیر به عمل آمد و تندیس «سال نوا» و لوح تقدیر به وی اهداء شد.

آثار محسن الهامیان

ورود / ثبت‌نام
لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:
برگشت
کد تایید را وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد