مجموعه «شخصیت‌های مانا» یک اثر مستند و پژوهشی قابل اعتناست

2 خرداد 1402

محمد قبادی، دبیر گروه پژوهشی «شخصیت‌های مانا» در غرفه سوره مهر تاکید کرد که این اثر یک تجربه تاریخی و پژوهشی بوده و تلاش شده یک اثر مستند و پژوهشی قابل اعتنا باشد.

محمد قبادی در بازدید خود از نمایشگاه کتاب 1402 درباره مجموعه پژوهشی «شخصیت‌های مانا» گفت: سال ۱۳۸۹ به اتفاق پنج پژوهشگر در دفتر ادبیات داستانی که تجربه زندگینامه‌نویسی داشتند، کار بر این مجموعه را آغاز کردیم و  تاکید داشتیم که حتما افراد در زندگینامه‌نویسی تجربه داشته باشند چراکه زندگی‌نامه ریتم خاص خود را دارد. تا به امروز ۳۰ جلد از این مجموعه منتشر شده  و افق دید ما تولید و انتشار ۱۰۰ جلد برای ۱۰۰ شخصیت برجسته است.

وی درباره معیارهای انتخاب این شخصیت‌ها عنوان کرد: ما معیارهای کلی برای انتخاب شخصیت‌ها داشتیم که درباره شخصیت‌ها کتابی تاکنون نوشته نشده باشد و یا اینکه در حوزه تخصصی‌شان الگو و برجسته باشند. نکته دیگری که برایمان مهم بود این است که شخصیت‌ها به رحمت خدا رفته باشند و به نوعی دفتر زندگی‌شان بسته شده باشد. تلاش ما بر این بوده که محدود به یک حوزه و قشر نشویم.

قبادی درمورد تخصصی‌بودن این مجموعه کتاب‌ها اشاره کرد: برخی به ما نقد دارند که کتاب‌ها بسیار تخصصی است و خوانش آن برای عموم سخت است. باید بگویم که ما یک تجربه تاریخی و پژوهشی بود و بر همان اساس جلو رفتیم. تلاش ما این بود که مجموعه شخصیت‌های مانا یک اثر مستند و پژوهشی قابل اعتنا باشد و نگاهمان ادبیاتی نبود. نگاهمان این بود که مخاطب را به سمت پژوهش ببریم. نکته مهم دیگر هم این است که پیدا کردن یک نویسنده که هم قلم ادبی خوبی داشته باشد و هم دانش تاریخی بالایی داشته باشد بسیار سخت است.

ثبت نظر و نظرات

اولین نفری باش که نظرش منتشر میشه

مطالب مرتبط

ورود / ثبت‌نام
لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:
برگشت
کد تایید را وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد