کاظم مدیر شانه‌چی ذوفنون بود

21 اسفند 1401

در خراسان رضوی، اولین نشست از سلسله نشست‌های «سپهر سخن» ویژه کتاب «کاظم مدیرشانه‌چی»نوشته محمدرضا مروارید با حضور حجت‌الاسلام محمد‌حسن حائری، استاد گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی‌ دانشگاه فردوسی و نویسنده اثر در تالار دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد. محمدرضا مروارید در این نشست با اشاره به اینکه مدیر […]

در خراسان رضوی، اولین نشست از سلسله نشست‌های «سپهر سخن» ویژه کتاب «کاظم مدیرشانه‌چی»نوشته محمدرضا مروارید با حضور حجت‌الاسلام محمد‌حسن حائری، استاد گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی‌ دانشگاه فردوسی و نویسنده اثر در تالار دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

محمدرضا مروارید در این نشست با اشاره به اینکه مدیر شانه‌چی ۴۰ سال از عمر خود را در مسیر علم و دانش گذراند، گفت: پروژه «شخصیت‌های مانا» در انتشارات سوره مهر از سال ۸۸ شروع و درباره یکصد شخصیت اثرگذار تک‌نگاری‌هایی انجام و ۳۰ اثر منتشر شد. در اجرای پروژ ه مانا، سه اصل باید رعایت شود؛ روایت بر پایه مدرک و سند باشد؛ متن برای عموم نگاشته شود و برداشت‌های شخصی و فردی در کتاب لحاظ نشود.

وی با بیان این مطلب که کاظم مدیر شانه‌چی از علم‌اندوزی غفلت نمی‌کرد، گفت: او در محضر بهترین استادان از‌جمله چون آیت‌الله خویی، الهی قمشه‌ای تلمذ کردند و ادب نفس را از این بزرگواران فرا گرفتند. کاظم مدیر شانه‌چی در تکاپوی یافتن الگوهای اخلاقی بود و در زندگی این رفتارها را عملی می‌کرد. عشق بی‌پایان به کتاب داشت. در کودکی از خواندن داستان شروع کرد و در جوانی مسئولیت مدیریت کتابخانه نواب‌ را بر عهده گرفت‌.

مروارید درباره ویژگی‌های آثار  کاظم مدیر شانه‌چی گفت: معیار پاکیزه‌نویسی در آثار او به وضوح قابل رویت است؛ علاوه‌براین از مقدمات بیهوده پرهیز کرده است. بر وحدت حوزه و دانشگاه تاکید داشت. در عین حالی‌که در دانشگاه حضوری فعال داشت و شاگردان بسیاری تربیت کرد، تا پایان عمر با ریشه‌های حوزوی پیوند داشت و کسوت روحانیت را از خود دور نکرد‌.

کاظم مدیر شانه‌چی عالم ربانی بود
حجت‌الاسلام حائری، استاد گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد در ادامه این جلسه گفت: هر انسانی برای موفقیت در زندگی، به توفیق الهی نیاز دارد و کاظم مدیر شانه‌چی در همه ادوار زندگی هم در دوران تحصیل و هم در زندگی شخصی انسان موفقی بود. عنوان عالم ربانی زیبنده اوست. دانش مفید او و اخلاصش ویژگی‌های منحصر به فرد اوست.‌

وی افزود: او از فرصت‌ها، کمال استفاده را می‌کرد. سفرهای علمی در شکل‌گیری شخصیت تاثیر قابل توجه دارد و مدیر شانه‌چی سفرهای علمی که به ترکیه، سوریه، عربستان داشت، موجب شده بود از سایر بزرگان ممتاز شود‌. او آثار و مقالات بسیاری را به رشته تحریر درآورده است و با نهاد حوزه، دانشگاه، بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی و مرکز خراسان‌شناسی همکاری بسیاری و حضور تاثیر گذاری داشت. کاظم مدیر شانه‌چی، تنها استاد فقه نبود؛ بلکه ذوفنون بود و در تفسیر، تاریخ فقه و علوم حدیث تخصص داشت.
کتاب «سپهر سخن(۱)» به قلم محمد‌رضا مروارید به همت انتشارات سوره مهر در ۱۲۸ صفحه و با قیمت ۶۰۰۰۰ تومان به چاپ رسیده است‌.

 

منتشر شده در ایبنا

ثبت نظر و نظرات

اولین نفری باش که نظرش منتشر میشه

مطالب مرتبط

ورود / ثبت‌نام
لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:
برگشت
کد تایید را وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد