«زندگی و زمانه علی‌اکبر معین‌فر» منتشر شد

7 خرداد 1403

کتاب « زندگی و زمانه علی‌اکبر معین‌فر» به قلم «پرویز سعادتی» در انتشارات سوره‌مهر به چاپ رسید.

این اثر به زندگی مرحوم «علی‌اکبر معین‌فر» اولین وزیر نفت دولت موقت انقلاب اسلامی و اولین رییس سازمان برنامه و بودجه جمهوری اسلامی ایران در بازه زمانی سال 1307 تا 1357 می‌پردازد که حاصل بیش از صد و ده ساعت گفت وگو با معین‌فر است.

خاطرات مرحوم معین‌فر، علاوه بر شرح وقایع و حوادث کشور در نیمه اول قرن گذشته، خاطرات کسی است که از نوجوانی در صحنه‌های پر برخورد و پر فراز و فرود چند دهه اخیر حضور داشته و به همین دلیل شرح بعضی وقایع برای نخستین بار بر روی کاغذ ثبت می‌شود. از زاویه‌ای دیگر اهمیت این خاطرات، روایت وقایع از زبان فردیست که از نوجوانی در خانواده‌ای مذهبی و سیاسی پرورش یافته و در بیشتر تحولات از نزدیک حاضر و ناظر بوده است.

کتاب با فصل «تولد، خانواده، محله، مدرسه» آغاز و با برررسی حوادث گوناگون دوران زندگی معین‌فر با فصل «نخست وزیری ازهاری و ناتوانی دولت نظامی در کنترل اوضاع» ختم می‌شود. در پایان کتاب نیز عکس‌ها و اعلام گنجانده شده است.

پرویز سعادتی نویسنده «زندگی و زمانه علی‌اکبر معین‌فر» در مقدمه کتاب درباره نیمه‌کار ماندن خاطرات مهندس معین‌فر این‌گونه می‌نویسد: «در میانه مصاحبه با مرحوم معین‌فر، همسر و یار سالیان دراز عمر خویش را از کف داد و فراق همسر و یار دیرین و بیماری‌های گوناگون، اجازه نداد بیش از این در کنار او شنونده خاطراتش باشیم و رحل اقامت از این دنیا بست و به دیار باقی شتافت.بنابراین خاطرات در آنجا به پایان می‌رسد که آخرین روزهای تلاش برای پیروزی انقلاب اسلامی است و ذکر حوادث پس از پیروزی انقلاب که وی در آنها نقش داشت از جمله حضور در دولت مرحوم بازرگان و در اولین مجلس شورای اسلامی به نمایندگی از سوی مردم تهران، میسر نشد. از این بابت به عنوان یک درس‌آموز تاریخ معاصر ایران بسیار افسوس می‌خورم.»

«زندگی و زمانه علی‌اکبر معین‌فر» کاری از دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری در 428 صفحه گردآوری و در بازار نشر موجود است.

ثبت نظر و نظرات

اولین نفری باش که نظرش منتشر میشه

مطالب مرتبط

ورود / ثبت‌نام
لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:
برگشت
کد تایید را وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد