در نشست کتاب ساکن خیابان ملک مطرح شد؛ قاسم‌پور: کتاب خوانش تاریخ با عینکی زنانه است

31 اردیبهشت 1403

نشست نقد و بررسی کتاب «ساکن خیابان ملک» در سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب بین المللی تهران روز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت با حضور اشرف جواهری روایتگر کتاب، فاطمه بهبودی نویسنده کتاب، فاطمه قاسم پور نماینده مجلس شورای اسلام و مریم اردبیلی مشاور امور بانوان شهردار تهران در سالن کوشک کتاب برگزارشد.

روایتگرکتاب(اشرف جواهری) راجع به فعالیت‌های خود در زمینه علم آموزی گفت: من تنها زن استان مرکزی بودم که در زمان جنگ هجرت کردم. دشمن به دنبال از بین بردن مراکز آموزشی بود، رییس وقت اعلام کرد برای در امان ماندن دانشجوها و دانش‌آموزان به مناطق غیر جنگی مهاجرت کنید. من به همراه دخترم ۲ سال در اطراف خراسان در چادر زندگی کردیم. درحالی که یکی از فرزندانم در خط مقدمه جبهه می‌جنگید و پسر دیگرم زیر بمباران‌ها بود اما چراغ ترتیب معلم روشن بود. تربیت معلّم مکانی بود برای مداوای مجروحین و نگهداری فرزندانی که خانواده خود را از دست داده‌ بودند. این بچه‌ها پیش ما می‌ما‌ندند تا سرپناه و خانواده‌ امنی پیدا کنیم.

جواهری اضافه کرد: زمانی که خیلی از همکاران آقا از شرایط موجود ترسیده بودند، هشت سال شبانه روز در کنار پرسنل بیمارستان خدمت کردم.

فاطمه بهبودی نویسنده کتاب درباره روند تولد «ساکن خیابان ملک» گفت: پروسه معرفی و نوشتن کتاب حدود یک سال طول کشید‌. نکته‌ای که حین این روند برای من خیلی جالب بود مهربانی یک‌طرفه و بی‌توقع خانم جواهری نسبت به همه افراد بود. حس نوع‌دوستی و سازندگی ایشان محدود به دهه ۶۰ نبود و این خیلی جالب توجه است.

در ادامه قاسم‌پور ضمن تشکر از تلاش فاطمه بهبودی در روند شکل‌گیری کتاب گفت: این کتاب برای من یکی از حلقه‌های مفقودی است که در زیست روزمره با تمام شاخص‌ها توانسته بر مسائل فائق بیاید. خانواده سنتی در این کتاب به خوبی روایت شده‌ است. افراد در عین تفاوت عقاید همدیگر را پذیرفته‌اند و در کمال احترام باهم رفتار می‌کنند. از این نظر کتاب «ساکن خیابان ملک» تصویر واقعی از خانواده سنتی در دهه ۴۰_۵۰ را روایت می‌کند. ما در این کتاب با داستان بزک شده مواجه نیستیم و همه‌چیز شفاف و قابل درک است. این کتاب تصویر زنی از جنس الگوی سومی است.وی در پایان افزود: نگاه تعهدی و زیست مومنانه کتاب ویژگی هویت‌بخشی دارد که برای نسل نوجوان و جوان راهنما است.

مریم اردبیلی مشاور امور بانوان شهردار تهران در این نشست گفت: کتاب من را عمیقا تحت تاثیر قرار داد؛ با روایت‌های کتاب صمیمانه خندیدم و گریه کردم. قالب روان داستان و نوع بیان خانم جواهری در کتاب مشهود بود. کتاب در عین پیچیدگی عاری از هرگونه پنهان کاری بود؛ در مسیر روایت تفاوت عقاید افراد تصریح می‌شود و کل این اتفاق‌ها منجر می‌شود تا مخاطب لحظات را به خوبی درک کند.

وی تصریح کرد: این کتاب به نوعی خوانش تاریخ با عینک زنانه‌ است. زندگی ایشان سرشار از سنت‌شکنی در عین احترام است و این موضوع برای جوانان خیلی الهام‌بخش است. در پایان مراسم ویدیوی دکتر حداد عادل راجع به کتاب«ساکنان کوچه ملک » پخش شد.

ثبت نظر و نظرات

اولین نفری باش که نظرش منتشر میشه

مطالب مرتبط

ورود / ثبت‌نام
لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:
برگشت
کد تایید را وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد