نگارش خلاقانه برای فیلم

از مبانی نظری تا روش‌های کاربردی
کتاب نگارش خلاقانه برای فیلم اثری از سید مجتبی شریعتی است که در انتشارات سوره مهر منتشر شده است. این کتاب همه چیز را درباره خلاقیت در نوشتن فیلمنامه، از مبانی نظری تا روش‌های کاربردی به مخاطبانش می‌گو..ادامه
  • قیمت: 40,000 تومان

    ناموجود

توضیحات و مشخصات

کتاب نگارش خلاقانه برای فیلم اثری از سید مجتبی شریعتی است که در انتشارات سوره مهر منتشر شده است. این کتاب همه چیز را درباره خلاقیت در نوشتن فیلمنامه، از مبانی نظری تا روش‌های کاربردی به مخاطبانش می‌گوید.

بسیاری از ما آرزوی نوشتن فیلنامه‌ای جذاب را در سر می‌پرورانیم. اگر اهل فیلم دیدن باشیم، حتما با دیدن فیلم‌های مختلفی که خلاقانه هستند، به وجود آمده‌ایم و به ذهن نویسنده آفرین گفته‌ایم. اما چه چیزی سبب می‌شود تا برخی فیلم‌ها در اوج خلاقیت باشند و برخی دیگر کلیشه‌ای؟

اگر بپذیریم که خلاقیت هم مهارتی است که می‌توان با آموزش به دست آورد، نیمی از راه را طی کرده‌ایم. سید مجتبی شریعتی در کتاب نگارش خلاقانه برای فیلم، مخاطبانش را با همه اصول فیلنامه نویسی که با خلاقیت همراه باشد، آشنا می‌کند. از مبانی نظری فیلم گرفته تا روش‌های کاربردی استفاده از خلاقیت در عناصر فیلم و ساخت و پرداخت شخصیت‌ها.

بریده‌ای از کتاب نگارش خلاقانه برای فیلم

میخواهیم نیاز نویسنده به خلاقیت را بیشتر بشکافیم تا به درک روشنی از نقش آفرینی نویسندگی خلاق برسیم. اگر پیش از این دست به قلم بوده اید، حتما متوجه شده اید که خلاقیت در همه مراحل کار یک نویسنده بروز مییابد: از انتخاب ایده، طراحی موقعیت، نحوه شخصیت پردازی، انتخاب لحن و فضای کلی، ایجاد گره های داستانی و دیگر مراحل کار.همه این‌ مراحل تا حدودی گذرشان به کوچه کلیشه و تکرار می افتد. راه عبور از این کوچه، داشتن قدرت خلاقیت است. خلاقیت آنقدر نیروی عظیمی است که هر متن یا اثر هنری را میتواند دگرگون کند. میتوان گفت از دلایل ِ اصلی سطحی بودن آثار نمایشی و نگارشی، برخورد غیر خلاقانه ای است که هنرمندان درمواجهه با تولید آثار هنری پیشه کرده اند. بسیاری از هنرمندان و نویسندگان در چارچوبها و کلیشه ها اسیر شده اند. یکی از مشکلات امروز جامعه نویسندگی ما نداشتن «ایده خوب» و «پرداخت مناسب» است. این برخورد غیر خلاقانه از آنجا ناشی میشود که بسیاری از جوانان با قدرت خلاقیت، مبانی و کاربرد آن به درستی آشنا نشده اند؛ درحالیکه خلاقیت یک روش و تخصص است و به کارگیری اصولی آن به آموزش دانشگاهی و کارگاهی نیاز دارد. باید اعتراف کرد در زمینه آموزش خلاقیت در حق هنرمندان و جوانان هنرجو اجحاف شده و آنطور که باید فعالیتی انجام نشده است. البته واضح است که آموزش کارآمد به استاد و مرجع آموزشی نیاز دارد و متأسفانه در این وضعیت، ما با کمبود زیرساختهای آموزشی مواجهیم. امروزه برخوردعلمی با خلاقیت برای هریک از نویسندگان نیازی اساسی محسوب میشود. این نیاز در جریان تحولات جهانی امروز معنایی کلانتر دارد. نیروی ِ انسانی هوشمند و خلاق، شرط اساسی پیشرفت جامعه و دستیابی به بهره‌وری پایدار است. در جهانی که به سرعت در حال تغییر و تحول است و هر روز با انفجاری از اطلاعات مواجه است، خلاقیت دروهله نخست به منزله شرط بقا و دوام زندگی مطرح میشود. خلاقیت، قبل ازهر چیزی، سازش با تغییر و تحول و همراه‌ شدن با زمان است. خلاقیت فرایندی است که انسان را پویا و زنده‌ نگه میدارد و قادر میسازد تا از امکانات پیرامون خود در جهت بقا و رشد و تکامل خود استفاده کند. به ‌واسطة خلاقیت است که ذهن باز و استعدادها شکوفا میشود. امروز در دنیای فیلم و ادبیات اگر میخواهیم نو و البته ماندگار باشیم، باید خلاقانه رفتار کنیم.

مشخصات

  • شابک:

    9786000305291

  • نویسنده:

    سیدمجتبی شریعتی،

پدیدآورندگان

ثبت نظر و نظرات

ورود / ثبت‌نام
لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:
برگشت
کد تایید را وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد