شهیدان دیالمه و آیت در چند پرده، جلد 7

کتاب شهیدان دیالمه و آیت در چند پرده به قلم رضا اکبری آهنگر و وحید خضاب جلد هفتم از مجموعه «آنچه گذشت»، که در چهار مقاله جمع‌آوری شده به مواضع و زندگی شهید دیالمه و سید حسن آیت پرداخته است...ادامه
  • قیمت: 120,000 تومان

    ناموجود

توضیحات و مشخصات

کتاب شهیدان دیالمه و آیت در چند پرده به قلم رضا اکبری آهنگر و وحید خضاب جلد هفتم از مجموعه «آنچه گذشت»، که در چهار مقاله جمع‌آوری شده به مواضع و زندگی شهید دیالمه و سید حسن آیت پرداخته است.

بریده‌ای از کتاب شهیدان دیالمه و آیت در چند پرده

در سوم تیر 1317 در نجف‌آباد به دنیا آمد. هم پدرش سید بود و هم مادرش. گرچه خانواده فقیرشان با درآمد کشاورزی پدر سر می‌کرد ولی جد مادری‌اش از علمای به نام بود و همین، رگه‌ای از جویندگی علم را در این خانواده نهادینه می‌کرد. شاید به همین جهت بود که سید حسن نوجوان حاضر می‌شد از خرج روزانه و پول توجیبی اندکش مقداری را پس‌انداز کند تا بتواند روزنامه بخرد. طرفه آنکه برخی از روزنامه‌ها در آن دوران به نجف‌آباد نمی‌آمدند و او با اصرار از کسانی که به اصفهان رفت و آمد داشتند می‌خواست آن روزنامه‌ها را برایش بخرند. گرچه در دوره نهضت ملی بسیار سن کمی داشت و تا پایان دوره دبیرستان هم در همان شهر کوچک نجف‌آباد ماند، ولی با ذهن دقیق و پشتکار مثال زدنی‌ای که داشت چنان جریان‌های سیاسی را خوب شناخته بود که وقتی در دانشگاه قبول شد و به تهران آمد تکلیفش با خودش روشن بود و می‌دانست باید خط سیاسی آیت‌الله کاشانی را دنبال کند. وقتی که آیت به تهران آمد، اواخر دهه سی، همزمان بود با رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا و بعد، انتخاب کندی به ریاست‌جمهوری آن سامان. در داخل ایران هم برخی احزاب و اشخاص ملی‌گرای پایبند به قانون اساسی مشروطه و قائل به مبارزات پارلمانتاریستی فرصت را غنیمت شمرده و با توجه به فشار کندی به شاه برای دادن فضای باز سیاسی (در جهت جلوگیری از نفوذ کمونیسم) اقدام به تأسیس جبهه ملی دوم کرده بودند.

مشخصات

  • شابک:

    9786000303600

  • نویسنده:

    وحید خضاب،

پدیدآورندگان

  • وحید خضاب

    نویسنده یا مولف کتاب شهیدان دیالمه و آیت در چند پرده

ثبت نظر و نظرات

ورود / ثبت‌نام
لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:
برگشت
کد تایید را وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد