تاریخ نسخه‌پردازی و تصحیح انتقادی نسخه‌های خطی

کتاب تاریخ نسخه پردازی و تصحیح انتقادی نسخه های خطی نوشته نجیب مایل هروی است. کتاب تاریخ نسخه پردازی و تصحیح انتقادی نسخه های خطی از منابع برجستهٔ نسخه‌پژوهی است...ادامه

توضیحات و مشخصات

کتاب تاریخ نسخه پردازی و تصحیح انتقادی نسخه های خطی نوشته نجیب مایل هروی است. کتاب تاریخ نسخه پردازی و تصحیح انتقادی نسخه های خطی از منابع برجستهٔ نسخه‌پژوهی است.

کتاب تاریخ نسخه پردازی و تصحیح انتقادی نسخه های خطی یکی از مهم‌ترین آثار نسخه شناسی زبان فارسی است.

خاصیت غالب تمدن، هر چه باشد، اهالی آن ناگزیرند به آن تکیه کنند؛ زیرا استوارترین و ماندگارترین موردی که محل اتفاق اهالی آگاه و اندیشمند هر تمدنی است خاصیت غالب آن تمدن است. آثاری هم که از دیگر تمدن‌ها به تمدن زنده نفوذ می‌کند و وجه غالب آن خاصیت را تقویت می‌نماید بیشتر از رنگ و لون همان خاصیت غالب در تمدن زنده است.

تمدن اسلام، که با معجزه کتاب پا به عرصه جهان بشری گذارد، با خاصیت غالبش روی به رشد و تعالی نهاد. یافته‌ها و پدیده‌های «کتاب»، که در تمدن‌های باستانی یونان و ایران و چین مجال طرح یافته بود، نرم نرمک به این خاصیت غالب در تمدن اسلامی نزدیک شد. نخست در بیت الحکمه پدیده‌های نسخه پردازی و کتاب آرایی یونانی و اسکندرانی مترجمان و نسخه پردازان را به خود معطوف کرد. در همین دوران، با ورود دبیران ایرانی به حیث «کاتب» در دیوان عباسیان، یافته‌های طبقه دبیران ایران عهد ساسانی به حوزه نسخه و نسخه پردازان رسوخ کرد. وجود نسخه‌های آثار مانوی در نخستین قرون هجری نیز دانشوران و نسخه پردازان مسلمان را به خود معطوف داشت. نسخه‌های آثار مانوی، به لحاظ تذهیب و زیبایی، حس زیبایی‌شناسی نسخه پردازان مسلمان را تحرک بخشید.

این همه سعی و کوشش در حوزه نسخه‌پردازی و کتاب آرایی از یک سو و از دیگرسو سیر علمی دانشمندان و طالبان علم در جهان اسلام، که بر پایه وسواس‌های علمی به نسخه‌نویسی و مقابله و اصلاح نسخه‌های آثار مورد نظر می‌پرداختند، «معجزه کتاب» را در جهان اسلام به «تمدن کتاب‌باورانه» پیوند زد و میراثی بر جای گذارد به نام «نسخ خطی»؛ که پس از فترت‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی سخت کرامند است و سخت وزین و هم سازنده و سزاوار سپاس و پاس و پاسداری.

این کتاب به نسخ خطی می‌پردازد یکی از مهم‌ترین کتاب‌های نسخه‌شناسی است.

مشخصات

  • شابک:

    9786001757167

  • قطع:

    وزیری

  • تعداد صفحه:

    680

  • نویسنده:

    نجیب مایل هروی،

پدیدآورندگان

  • نجیب مایل هروی

    نویسنده یا مولف کتاب تاریخ نسخه‌پردازی و تصحیح انتقادی نسخه‌های خطی

ثبت نظر و نظرات

ورود / ثبت‌نام
لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:
برگشت
کد تایید را وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد