خاطرات ۱۵ خرداد، جلد 1

قم؛ دفتر ۱
کتاب خاطرات ۱۵ خرداد؛ قم (دفتر اول) نوشته علی باقری یکی از کتاب‌های مجموعه خاطرات ۱۵ خرداد است که به قیام مشهور مردم ایران به رژیم شاهنشاهی در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ می‌پردازد و در هر جلد به خاطرات شفاهی یکی ا..ادامه
  • قیمت: 120,000 تومان

    ناموجود

توضیحات و مشخصات

کتاب خاطرات ۱۵ خرداد؛ قم (دفتر اول) نوشته علی باقری یکی از کتاب‌های مجموعه خاطرات ۱۵ خرداد است که به قیام مشهور مردم ایران به رژیم شاهنشاهی در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ می‌پردازد و در هر جلد به خاطرات شفاهی یکی از شهرهای ایران که در این قیام نقش داشتند را بررسی می‌کند.

تظاهرات ۱۵ خرداد، مجموعه اعتراضاتی است که در خرداد ۱۳۴۲ خورشیدی به دنبال بازداشت امام خمینی (ره) در انتقاد به لایحهٔ انجمن‌های ایالتی و ولایتی و انقلاب سفید شاه و مردم که توسط رژیم پهلوی شروع شده بود، رخ داد. تظاهرات در شهرهای تهران، قم و ورامین علیه دولت اسدالله علم برپا شد. این تظاهرات به درگیری بین مأموران شهربانی و تظاهرکنندگان انجامید.

طبق نظر تحلیل‌گران سیاسی و اجتماعی معتقدند که قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ نقطه عطفی در آغاز انقلاب ۱۳۵۷ به‌شمار می‌آید.

در دی ۱۳۴۱ خورشیدی، اصلاحات اقتصادی-اجتماعی توسط محمدرضا شاه با عنوان «انقلاب سفید» یا «انقلاب شاه و مردم» اعلام و طی یک همه‌پرسی تصویب شد. طرح انقلاب سفید با مخالفت‌هایی از سوی جبهه ملی و همچنین محافل مذهبی روبه‌رو شد.

این مخالفت‌ها منجر به شروع سلسله اعتراضاتی در شهرهای مختلف شد که مجموعه خاطرات ۱۵ خرداد در هر جلد به خاطرات مردم یکی از این شهرها می‌پردازد و اطلاعات کامل و جامعی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

آنچه كه در تاريخ شفاهی اهميت دارد، جزئي‌نگری و دنبال كردن گام به گام رخدادها و شناخت هرچه بيشتر اتفاقات است كه می‌تواند كمكی برای تحليل درست تاريخ قلمداد شود. تاریخ شفاهی معاصر می‌تواند نگاه مردم به اتفاقات را به روشنی بیان کند و این مجموعه در راستای معرفی بخش مهمی از تاریه ایران نوشته شده است.

مشخصات

  • شابک:

    9780245066733

  • قطع:

    وزیرى

  • تعداد صفحه:

    680

  • نویسنده:

    علی باقری،

پدیدآورندگان

  • علی باقری

    نویسنده یا مولف کتاب خاطرات ۱۵ خرداد

ثبت نظر و نظرات

ورود / ثبت‌نام
لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:
برگشت
کد تایید را وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد