از آسمان سبز

از آسمان سبز مجموعه‌ای از اشعار شاعر جریان‌ساز انقلاب اسلامی، سلمان هراتی است. سلمان شاعری نواندیش و خلاق بود که در اشعارش جهان‌بینی و برداشت‌های سیاسی، اجتماعی خود را بیان می‌کرد...ادامه

توضیحات و مشخصات

از آسمان سبز مجموعه‌ای از اشعار شاعر جریان‌ساز انقلاب اسلامی، سلمان هراتی است. سلمان شاعری نواندیش و خلاق بود که در اشعارش جهان‌بینی و برداشت‌های سیاسی، اجتماعی خود را بیان می‌کرد.

از آسمان سبز شامل ۷۲ قطعه شعر از سلمان هراتی با مضامین اجتماعی، مذهبی، سیاسی و عرفانی است. این دفتر ۳ بخش دارد. بخش اول شعرهای آزاد و سپید و غزل، بخش دوم رباعی‌ها و بخش سوم دوبیتی‌های سلمان را دربر دارد.

مضمون اشعار هراتی بیشتر سیاسی و اجتماعی و ضد جنگ است. آرمان‌خواهی و عدالت‌خواهی در شعر او موج می‌زند و هر بیتش حکایت از نگاه عمیق او به اطراف و جامعه‌اش دارد. صراحت بیان هم از ویژگی‌های دیگر شعر سلمان هراتی است.

بسیاری از صاحب‌نظران شعر معاصر، هراتی را آغازگر شعر اعتراضی پس از جنگ دانسته‌اند، زیرا توانست با نگاه دقیق‌تر به اطراف و همچنین با مضمون‌پردازی‌های نو در این زمینه، در زمره آغازگران این جریان قرار گیرد.

بریده‌ای از کتاب از آسمان سبز

ای ایستاده در چمن آفتابی معلوم وطن من! ای تواناترین مظلوم تو را دوست می‌دارم! ای آفتاب‌شمایل دریادل و مرگ در کنار تو زندگی‌ست ای منظومهٔ نفیس غم و لبخند ای فروتن نیرومند! ایستاده‌ایم در کنار تو سبز و سربلند دنیا دوزخ اشباح هولناک است و تو آن درخت گردوی کهن‌سالی و بیش از آنکه من خوف تبر را نگرانم تو ایستاده‌ای بگذار گریه کنم نه برای تو که عشق و عقل در تو آشتی کرده‌اند که دست‌های تو سبز است و آسمان تو آبی و پسران تو مردان نیایش و شمشیرند

مشخصات

  • شابک:

    9789644711398

  • قطع:

    رقعی

  • تعداد صفحه:

    144

  • سال انتشار شمسی:

    1388

  • نویسنده:

    سلمان هراتی،

پدیدآورندگان

ثبت نظر و نظرات

ورود / ثبت‌نام
لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:
برگشت
کد تایید را وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد