راهنمای موضوعی کتاب‌های حماسه حسینی جلد اول و دوم

کتاب «راهنمای موضوعی؛ کتاب‌های حماسه حسینی (جلدهای اول و دوم)» نوشتهٔ سعید سرمدی است که در انتشارات سوره مهر چاپ شده است. این کتاب راهنمای موضوعی کتاب‌های حماسه حسینی (جلد اول و دوم) اثر استاد شهید مر..ادامه

توضیحات و مشخصات

کتاب «راهنمای موضوعی؛ کتاب‌های حماسه حسینی (جلدهای اول و دوم)» نوشتهٔ سعید سرمدی است که در انتشارات سوره مهر چاپ شده است. این کتاب راهنمای موضوعی کتاب‌های حماسه حسینی (جلد اول و دوم) اثر استاد شهید مرتضی مطهری است که در یک جلد فهرست‌بندی شده است.

سعید سرمدی، در راستای پروژهٔ موضوعی‌کردن آثار شهید مرتضی مطهری، در این جلد، به کتاب حماسه حسینی می‌پردازد. وی کتاب ده‌گفتار را به‌صورت مستقل و کتاب‌های حماسه حسینی ١ و ٢ را در یک جلد و کتاب‌های جهان‌بینی اسلامی (٦ جلد) را هم در یک جلد دسته‌بندی موضوعی کرده و در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است.

سرمدی عقیده دارد اگر محققین وقت خود را صرف خواندن کتاب‌های متعدد و قسمت‌های غیرمرتبط کتاب‌ها کنند وقت آن‌ها از دست خواهد رفت. این کار به محققین کمک می‌کند که بدانند در هر کتاب چه موضوع‌هایی و در کدام صفحه کتاب قرار دارد.

کتاب حماسه حسینی شامل موضوعاتی چون عاشورا، سخنرانی امام و یارانش در عاشورا، دروس اخلاقی عاشورا، اسرای کربلا، نقش زن در کربلا و تاریخ هدف قیام حسینی، امر به معروف و نهی از منکر و… است که جلد اول به سخنرانی‌ها و جلد دوم آن به یادداشت ها اختصاص دارد.

بریده‌ای از کتاب راهنمای موضوعی کتاب‌های حماسه حسینی جلد اول و دوم

مرتضی مطهری (۱۳۵۸- ۱۲۹۸)، استاد فلسفه و کلام اسلامی است. مطهری در فریمان از توابع مشهد در خانواده‌ای روحانی با اصالت سیستانی زاده شد. مرتضی در کودکی برای فراگیری دروس ابتدایی به مکتب‌خانه و سپس در سن دوازده سالگی به حوزه علمیه مشهد رفت و به تحصیل مقدمات علوم اسلامی پرداخت. او در ۱۳۱۶ برای تکمیل تحصیلات خود عازم حوزه علمیه قم شد. در دوره اقامت پانزده ساله خود در قم از آیت‌الله بروجردی (فقه و اصول) و امام خمینی (فلسفه و اصول) و علامه طباطبایی (فلسفه) بهره گرفت. در ۱۳۳۱ از قم به تهران مهاجرت کرد و به تدریس در مدرسه مروی و تألیف و سخنرانی‌های تحقیقی پرداخت. در ۱۳۳۴ تدریس خود را در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران آغاز کرد. مطهری برخلاف کسانی چون فردید که فلسفه اسلامی را ذاتاً یونانی می‌دانند، برای فلسفه اسلامی اصالت خاصی قائل است. از این روی نه تنها مانند فردید و اصحاب مکتب تفکیک، فلسفه اسلامی را مغایر با اندیشه اصیل اسلامی نمی‌داند که حتی در ریشه یابی آن به متون دینی نیز رجوع می‌کند. از نظر مطهری اکثر فلاسفه اسلامی شیعه بودند چرا که عقل شیعی از ابتدا عقل فلسفی بود. مطهری یکی از منتقدان سازمان روحانیت است و از جمله مهم‌ترین نقاط ضعف آن را نحوه تأمین بودجه می‌داند که به طور مستقیم از سوی مردم در قالب ارائه وجوهات صورت می‌گیرد. به اعتقاد وی این مسئله دارای این اشکال است که آزادی و حریّت عقیده روحانیت را در برابر مردم مخدوش می‌سازد. مرتضی مطهری در شامگاه روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۵۸ پس از پایان جلسه‌ای در منزل یدالله سحابی (۱۳۸۱ - ۱۲۸۴)، از بنیانگذاران نهضت آزادی، به همراه گروهی از رجال سیاسی انقلابی، در تاریکی شب و هنگام خروج از محل جلسه هدف گلوله یکی از افراد گروه فرقان قرار گرفت و پس از انتقال به بیمارستان طرفه درگذشت. طی سالیان گذشته کتاب‌های وی از استقبال قابل توجهی برخوردار بوده است.

مشخصات

  • شابک:

    9789645066213

  • قطع:

    وزیری

  • تعداد صفحه:

    256

  • نویسنده:

    سعید سرمدی،

پدیدآورندگان

  • سعید سرمدی

    نویسنده یا مولف کتاب راهنمای موضوعی کتاب‌های حماسه حسینی جلد اول و دوم

ثبت نظر و نظرات

ورود / ثبت‌نام
لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:
برگشت
کد تایید را وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد