چاپ سوم «ماندن» وارد بازار شد

13 اسفند 1401

داستان‌های اقلیمی اکثرا به بازنمایی ویژگی‌هایی چون فرهنگ، باورها و آداب و رسوم یک منطقه می‌پردازند. این نوع ادبیات داستانی توجه داستان‌نویسان را از دهه سی شمسی به خود جلب کرده و جای خالی این ژانر در استان همدان،‌ با توجه به اهمیت فرهنگ این منطقه در مناطق مرکزی ایران، باعث شد این کتاب با […]

داستان‌های اقلیمی اکثرا به بازنمایی ویژگی‌هایی چون فرهنگ، باورها و آداب و رسوم یک منطقه می‌پردازند. این نوع ادبیات داستانی توجه داستان‌نویسان را از دهه سی شمسی به خود جلب کرده و جای خالی این ژانر در استان همدان،‌ با توجه به اهمیت فرهنگ این منطقه در مناطق مرکزی ایران، باعث شد این کتاب با یاری مرتضی فرجی و به سفارش حوزه هنری استان همدان، تولید شود.

ادبیات داستانی اقلیمی از جغرافیای طبیعی گذر می‌کند و با تکیه بر آن، به بررسی مناسبات فرهنگی حاکم بر آن منطقه می‌پردازد. در این کتاب توصیفات داستانی و تاثیرات اقلیم بر عناصر فرهنگی در هم تنیده شده و مجموعه‌ای از هفت داستان را ایجاد کرده است.

در این کتاب داستان هفت شخصیت در بافت فرهنگی همدان پی گرفته شده است: داستان دادا یعقوب در «زرد خوشه‌های شهریور»،‌ داستان  ننه صفیه در «آسمان! ابرهایت را از شهر من ببر»، داستان اصغر سیبیل در «خاکستر برف»،‌ داستان داداش مصطفی در «باران تابستان و باغ گیلاس»،‌ داستان محبوبه‌ی بانو در «کینه کُشی»، داستان عمو نجف در «ماه خواهر ندارد» و داستان حاج یدالله در «عاشق را از آخر بخوان».

در بخشی از کتاب «ماندن»،‌ در داستان «باران تابستان و باغ گیلاس» می‌خوانید:
«خورشید داشت می‌رفت پشت کوه‌ها و ابرهای تکه‌تکه‌ی توی آسمان، شده بودند مثل زغال‌های آتیش سرخ‌کن. آفتاب که غروب می‌کرد، بوی باغ می‌آمد. عمیق که نفس می‌کشیدی انگار نم هوا می‌نشست توی ریه‌هات. داداش مصطفی می‌گفت بوی شاخ و برگ درخت‌هاست، بوی چوب است. می‌گفت درخت‌ها شب که می‌شود عاشق هم می‌شوند. منتظر می‌مانند تا نسیمی بیاید و یکی از برگ‌هاشان را توی نسیم بفرستند برای درختی که عاشقش شده‌اند. می‌گفت این بو بوی عشق و عاشقی درخت‌های باغ است. می‌گفت نسیم هم تا سحر بوی خیس و سبزی باغ را توی هوا می‌گرداند.»

انتشارات سوره مهر،‌ چاپ سوم کتاب «ماندن» را در 170 صفحه و با بهای 30 هزار تومان راهی بازار کتاب‌های ادبیات کرده است.

ثبت نظر و نظرات

اولین نفری باش که نظرش منتشر میشه

مطالب مرتبط

ورود / ثبت‌نام
لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:
برگشت
کد تایید را وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد