نگاه ما به زنان ایده‌آلیستی است

2 خرداد 1402

گلستان جعفریان می‌گوید نگاهش به زنان در کتاب هایی چون «پائیز آمد» و «روزهای بی آئینه» نگاه ایده‌آلیستی است و تلاش کرده من نگاه واقع‌گرایانه‌تری نسبت به زنان ارائه دهد.

گلستان جعفریان نویسنده کتاب‌هایی همچون «از چنده‌لا تاجنگ»، «روزهای بی آئینه» و «پاییز آمد» در بازدید از نمایشگاه کتاب تهران و غرفه انتشارات سوره مهر گفت: بعد از اثر آخرم یعنی «پاییز آمد» برخی گمان کردند که من دیگر در حوزه ادبیات پایداری ننویسم و به سمت رمان بروم. باید بگویم من خود را متعلق به حوزه هنری و سوره مهر و البته ادبیات پایداری می‌دانم و هنوز دغدغه من این است.

وی افزود: من در کتاب‌های «روزهای بی آئینه» و «پاییز آمد» این دغدغه را داشتم که نشان دهم نگاه ما به زنان نگاه ایده‌آلیستی است و تلاش کردم من نگاه واقع‌گرایانه‌تری نسبت زنان ارائه دهم. نسبت به چند دهه اخیر امروزه زنان بیشتر میل به گفتن واقعیت‌ها دارند و دوست دارند خوبی‌ها و بدی‌ها را در کنار هم بگویند. راویان کتاب‌های من به من اعتماد داشتند که نمی‌خواهم ارزش‌های آنان را زیر سوال ببرم. تنها خواسته من این است که بدون کلیشه نشان دهم که انتخاب‌هایشان چه عواقبی داشته است. زندگی‌های ارزشی تاوان زیادی دارند و گاهی ممکن است کسانی که این نوع زندگی دارند در جایی منتقد زندگی خود شوند. مخاطب هم دوست دارند که زندگی ان‌ها را بدون سانسور ببیند.

جعفریان گفت: همچنین شخصیت راوی کتاب «پاییز آمد»» را با جوانان دهه هفتادی و هشتادی مقایسه کرد و عنوان کرد: هردوی این‌ها سرکشی‌هایی دارند اما تفاوت‌شان در این است که فخرالسادات «پاییز آمد» می‌خواست که به سمت رشد و ارزش برود اما نسل جدید برخلاف این است و به دنبال چیزی است که در ظاهر خوشحالش می‌کند. فخرالسادات برای چیزی مبارزه کرد که اسمش را بلوغ فکری گذاشته است.

جعفریان در پایان در پاسخ به این سوال که آیا خواب شخصیت‌های کتاب‌هایش را می‌بیند، عنوان کرد: من نگاهم به شخصیت‌های کتاب‌هایم احساسی نیست بنابراین خواب آن‌ها را نمی‌بینم.

ثبت نظر و نظرات

اولین نفری باش که نظرش منتشر میشه

مطالب مرتبط

ورود / ثبت‌نام
لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:
برگشت
کد تایید را وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد