عرضه روزنوشت‌های نویسنده ایرانی از جنگ بوسنی در نمایشگاه

2 خرداد 1402

کاوه ذاکری نویسنده کتاب «محاصره سارایوو» گفت: این کتاب خاطراتم در روزهای جنگ بوسنی و هرزگوین است. در روزهای جنگ روزنوشت‌هایی را به صورت کدگذاری می‌نوشتم تا فقط خودم متوجه آن شوم.

کاوه ذاکری نویسنده کتاب «محاصره سارایوو» در بازدید از نمایشگاه کتاب و غرفه انتشارات سوره مهر درباره علت حضور ایرانیان در جنگ بوسنی و هرزگوین گفت: اواخر سال ۱۳۷۰ یا همان ۱۹۹۰ میلادی با فروپاشی شوروی و اضمحلال کمونیست به طبع کشورهایی که کمونیستی محسوب می‌شدند فروپاشیدند؛ یکی از این کشورها که در اروپای شرقی هستند یوگسلاوی است که از چند جمهوری تشکیل شده است.

وی افزود: پس از اعلام استقلال جمهوری‌های این کشور؛ جمهوری بوسنی و هرزگوین نیز ادعای استقلال کرد و با مخالفت ارتش یوگسلاوی مواجهه شد به این ترتیب جنگ شروع شد؛ این جنگ از این جهت که این جمهوری چندملیتی است و دارای ادیان مختلف است پیچیدگی داشت، مسلمانان هم در مرکز این جمهوری بودند و هیچ کشوری در همسایگی‌شان از آن‌ها دفاع نکرد.

ذاکری گفت: اروپای غربی تحمل تأسیس یک کشور مسلمان در چنین نقطه‌ای را نداشت و جمهوری اسلامی ایران به عنوان تنها کشوری بود که به طور رسمی قراردادها و قطعنامه‌های سازمان ملل را به خاطر دفاع از مسلمانان بوسنی زیر پا گذاشت.

نویسنده کتاب «محاصره سارایوو» افزود: این مسلمانان شرایط بسیار بدی داشتند چراکه در آن‌جا یک قتل عام سازماندهی شده شکل گرفته‌بود. مردم ایران و به ویژه رزمندگانی که تازه از جنگ ایران و عراق فارغ شده بودند تحت تأثیر شرایط بد آن‌ها قرار گرفتند و غرورشان جریحه‌دار شده بود و تظاهرات می‌کردند، این مطالبات مردمی به مسئولین منتقل شد و آن‌ها هم بنابر مسئولیت شأن و هم بنابر قانون اساسی برای شرکت در جنگ اقدام کردند.

وی گفت: کتاب «محاصره سارایوو» خاطرات بنده در روزهای جنگ بوسنی و هرزگوین است؛ در روزهای جنگ روزنوشت‌هایی را به صورت کدگذاری می‌نوشتم تا فقط خودم متوجه آن شوم و حالا همان‌ها کتاب «محاصره سارایوو» را تشکیل می‌دهند.

ذاکری با اشاره به اینکه نگارش و چاپ این کتاب هفت سال طول کشیده است افزود: در مورد این جنگ کاری نمی‌شود و هیچ‌کسی دیگر در ایران نیست که از این جنگ دفاع بکند و از آن حرف بزند. همه آن را رها کردند و کسی پیگیر آن نشد. نه کتابی در این زمینه نوشته شد و نه فیلم و مستند خاصی در مورد آن ساخته‌اند.

وی همچنین در پایان به کتاب تازه‌اش اشاره و گفت: کتاب «محاصره سارایوو» زندگی مرا تغییر داد و باعث شد حتی در پایان‌نامه دانشگاهی هم این موضوع را انتخاب کنم. کتاب دیگری هم دارم که یک کتاب پژوهشی در مورد تاریخ حضور ایران در جنگ بوسنی و هرزگوین است چراکه من برای تاریخ می‌نویسم تا برای نسل جوان ثبت شود.

ثبت نظر و نظرات

اولین نفری باش که نظرش منتشر میشه

مطالب مرتبط

ورود / ثبت‌نام
لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:
برگشت
کد تایید را وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد