رمان «ماتی خان» سریال می‌شود

2 خرداد 1402

هادی فیروزمندی مدیر روابط‌عمومی سازمان سینمایی سوره گفت: قرار است از روی رمان «ماتی خان» نوشته عبدالرحمن اونق از انتشارات سوره مهر سریال ساخته شود.

هادی فیروزمندی مدیر روابط‌عمومی سازمان سینمایی سوره عنوان کرد: قرار است از روی رمان «ماتی خان» سریال ساخته شود.

رمان «ماتی خان» نوشته عبدالرحمن اونق از انتشارات سوره مهر است. این کتاب روایتگر داستانی تاریخی است که به ماجرای استقرار اجباری قبیله‌های ترکمن در نزدیکی رود اترک می‌پردازد. این رمان حکایتی از سیاست‌های رضاخانی برای یک‌جانشینی عشایر و سرکوب اعتراضات آنان است. اقدامات بی‌رحمانه رضاخانی از جمله کشف حجاب و سرکوب و استقرار قبایل ترکمن در منطقه گنبدکاووس کار را به جایی رساند که مردم ترکمن حتی برای رفت و آمد نیز باید از مأموران رضا شاه اجازه می‌گرفتند.

وی افزود: رمان از جایی آغاز می‌شود که به ریش‌سفیدان ترکمن خبر می‌هند حکومت قصد دارد در تمامی قبیله‌های مرزنشین مرزبانی بسازد. ماتی خان به‌عنوان یکی از بزرگان قبایل این موضوع را به مردم می‌گوید. ترکمن‌ها تا آن روز چیزهای جالبی از مأموران حکومتی نشنیده بودند. برای همین دچار وحشت می شوند.
اقدامات رضاخانی جهت جلوگیری از نفوذ کمونیست روسیه به داخل ایران و جلوگیری از رفتن ترکمن‌های ترکمن‌صحرا به کشور ترکمنستان امروز یا روسیه سابق بود.

فیروزمندی گفت: مرکز سریال سازمان سینمایی سوره قصد دارد از این کتاب یک سریال بسازد. موضوع مرزنشین‌ها و اهمیت آن‌ها در کشور باعث شده سازمان سینمایی سوره برای ساخت سریال به این مسئله بپردازد. نوشتن طرح اولیه این سریال هم‌اکنون به پایان رسیده است و فیلم‌نامه آن قرار است به‌صورت گروهی نوشته شود.

مدیر روابط‌عمومی سازمان سینمایی سوره تصریح کرد: از آنجا که سریال به زمان رضاخانی بازمی‌گردد و مجموعه‌ای پرهزینه محسوب می‌شود باید با مشارکت سازمان صداوسیما یا یکی از پلتفرم‌های پخش فیلم ساخته شود. پروژه اکنون درحال جذب سرمایه و انتخاب کارگردان و تهیه‌کننده است و به احتمال زیاد در تابستان امسال ساخت آن آغاز خواهد شد. این سریال دومین سریال اقتباسی ساخته‌شده توسط سازمان سینمایی سوره از روی رمان‌های انتشارات سوره مهر است.

برچسب ها:

ثبت نظر و نظرات

اولین نفری باش که نظرش منتشر میشه

مطالب مرتبط

ورود / ثبت‌نام
لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:
برگشت
کد تایید را وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد